Hard Times, Hard Techno

Door Tine Guns, op Thu Aug 31 2023 22:45:00 GMT+0000

In haar honderdste nummer activeert rekto:verso een archief van twintig jaar kunstkritiek. Tine Guns reageert op 'Boom', Sibo Kanobana's kritische beschouwing over Tomorrowland in Periferie, nummer 94 uit 2022. Volgens Guns is rave - met McKenzie Wark gesproken - een artistieke expressievorm die 'collectieve vreugde' kan oproepen. Of tenminste: een manier is 'om de pijn van deze stervende wereld te doorstaan'.

The rave is not liberation, resistance, transcendence, utopia or therapy. It evades those clichés. It’s a collective, aesthetic experiment that chimes our times. It calls for a different language for a different life. It is also part of a wider art of constructing situations where we can reduce surveillance, consumption, the hustle. Find forms of collective joy. Or if not joy, ways to endure the pain of this dying world. – McKenzie Wark

Sibo Kanobana, ‘Boom’, nr. 94, 2022, p. 20.

Bekijk deze recto en verso, en andere archiefstukken en reacties uit het honderdste nummer ook hier in hoge resolutie.