Hoe de auto met de stad in botsing kwam

Door Roel Griffioen, Sjoerd Leijten, op Thu Jul 02 2020 22:00:00 GMT+0000

Minder ongelukken en ecologisch herstel: de lockdown toonde hoe hardnekkig onze autoverslaving is door een ander beeld van de stad te tonen. Wandel daarom met de interactieve podcast Hoe de auto met de stad in botsing kwam langs het historische spoor dat het automobilisme in Antwerpen getrokken heeft.

U hebt ze de afgelopen maanden misschien ook gezien: berichten in het nieuws en op social media over ecologisch herstel, foto’s van lege snelwegen, satellietbeelden van megasteden zonder smog, de spectaculaire daling van het aantal verkeersongelukken in de wereld en zelfs de enorme opflakkering van straatkunst. Glinsteringen van hoop in een stroom van deprimerend nieuws.



Inmiddels klinkt er weer filenieuws op de radio. In Wuhan rijden er nu naar verluidt meer auto’s rond dan voor de uitbraak van COVID-19 en de vrees is groot dat hier in België hetzelfde te gebeuren staat. Juist de wagen blijkt als mobiele privé-cabine een zeer geschikt vehikel voor de anderhalvemetersamenleving.

Juist de wagen blijkt als mobiele privé-cabine een zeer geschikt vehikel voor de anderhalve-meter-samenleving.

En toch. Eigenlijk heeft de lockdown ons de kans geboden om onze hardnekkige autoverslaving onder ogen te komen, juist door ons een ander beeld van de stad voor te spiegelen. Een stillere, schonere en meer veilige stad. Stadsbesturen van Brussel, Milaan en Parijs, die momenteel vele strekkende kilometers autoweg transformeren tot fietspad, hebben dat begrepen.

Verstopte straten en longen

Hoe de auto met de stad in botsing kwam is een interactieve podcast over het historische spoor dat het automobilisme in de stad Antwerpen getrokken heeft. Dat spoor begint bij de ontluikende autocultuur in de vroege twintigste eeuw en voert dan langs het naoorlogse massa-automobilisme naar het heden. In dat heden zijn onze straten verstopt en onze longen ook.

Burgerbewegingen en organisaties als Ademloos, Ringland, stRaten-generaal en Trage Wegen hameren al jaren op de leefbaarheids- en gezondheidsproblemen die het gevolg zijn van onze autoverslaving, en het luchtverontreinigings-onderzoek CurieuzeNeuzen (in 2016 in Antwerpen en in 2018 in heel Vlaanderen) heeft nog maar eens laten zien hoe erbarmelijk de luchtkwaliteit in Antwerpen en de andere Vlaamse steden is.

De auto heeft zowel de hardware van de stad veranderd als de software – hoe we de stad gebruiken en ervaren. Oude gebouwen werden voor de komst van de auto gesloopt of ingrijpend gewijzigd, nieuwe monumenten zijn er voor opgericht. We zijn door de auto anders gaan wonen en op andere plekken. We zijn er ook anders door gaan bewegen – als automobilist, natuurlijk, maar ook als mede-weggebruiker. Dat wil Hoe de auto met de stad in botsing kwam allemaal laten horen. Of laten zien, eigenlijk, want het idee is dat u als luisteraar op een virtuele wandeling gaat.

Wat is er precies interactief aan Hoe de auto met de stad in botsing kwam? Wel, in de podcast wordt een virtuele wandelroute uitgestippeld. Het idee is dat u als luisteraar die route zelf in Google Street View volgt. Zo kan u de stad verkennen vanuit de eigen zetel. Een city trip zonder contactmomenten en zonder verplaatsing, dus vrij van besmettingsgevaar. De rondleiding wordt begeleid door field recordings die in Antwerpen zijn gemaakt, zodat de luisteraar-fauteuiltoerist zich tijdens de wandeling sonisch ter plaatse waant.

Nog twee opmerkingen over het vehikel van deze rondleiding, Google Street View.

Dit project werd gesteund door de Nederlandse Ambassade

Allereerst kan het handig zijn om even te proefdraaien in Street View om te zien hoe alles werkt: navigeren, in- en uitzoomen, ronddraaien, lopen enzovoort. Ten tweede is Street View geen neutraal vehikel, maar een tool van een bedrijf dat handelt in data – onze gebruikersdata bijvoorbeeld. Als u uw privacy wilt waarborgen is het raadzaam om een Virtual Private Network, of VPN, te gebruiken.

Fijne wandeling!

P.S.: Wil je nog meer leestips? Via deze link zet je de interactieve podcast ook online verder.