I like art, you like art, we all like art

Door Jeroen Laureyns, op Thu Apr 12 2007 08:49:38 GMT+0000

De vraag 'Ken ik u niet van ergens?' kent iedereen wel van ergens. Het is een van de meest banale vragen die een mens tijdens het verleidingsspel kan stellen. Origineel is anders. En laat het nu net die vraag zijn die met veel te grote regelmaat in ons beiden opkomt als we - graag verleid door kunst - naar veel jonge, hedendaagse beeldende kunst kijken. En dat terwijl in de kunstwereld het criterium 'originaliteit' in al zijn vormen tegenwoordig als een van de belangrijkste richtsnoeren lijkt te gelden. Logisch is anders.

De tijden zijn blijkbaar veranderd. Sinds begin de jaren 1980, met de opkomst van het postmodernisme, regeert de caleidoscopie in beeldende kunstenland. De groepscanons en -ismen zijn weggevallen. Op zich is dat geen slecht gegeven. Integendeel, het geeft de jonge beeldende kunstenaar de ultieme gelegenheid om steeds exclusief zijn individualiteit als uitgangspunt te nemen voor zijn werk. Maar er zijn blijkbaar toch grenzen. Het wordt immers een probleem als hij of zij bij de uitbouw van een artistieke identiteit niet meer voldoende om zich heen kijkt. En met 'om zich heen kijken' bedoelen we zowel duiken in de kunst(geschiedenis)boeken op zoek naar de pedigree van je artistieke individualiteit, als in de onvoltooid tegenwoordige tijd jezelf toetsen aan hoe collega's, of beter zielsverwanten, hiermee omgaan.
Dit geldt blijkbaar ook voor curatoren en critici, want tijdens een korte duik in zowel tentoonstellingscatalogi, monografieën als kunsttijdschriften over hedendaagse beeldende kunst, confronteerden ze ons op een fascinerende maar tegelijkertijd beangstigende manier met dit blinde individualiteitsstreven. Het aantal frappante — vormelijke én inhoudelijke — gelijkenissen tussen vele kunstwerken was overweldigend. Zo overweldigend dat je toch op zijn minst de vraag kan stellen hoe gesloten een kunstblik wel kan zijn, en dit in een compleet open, virtueel vernetwerkte informatierealiteit als de onze …
Om deze vraag beeldend kracht bij te zetten, vindt u hier de meest eeneiige tweelingbroertjes en -zusjes keurig naast elkaar. Kijk en geniet (of verschiet), maar vooral: stel ze dan ook, die vraag.

19_Laureyns_RaoulDeKeyser,Grenier14,1992.jpg 19_Laureyns_AlexMichels,Zondertitel,1998,.jpg
19_Laureyns_RinekeDijkstra,Olivier,TheFrenchForeignLegion,.jpg 19_Laureyns_KatyGrannan,Maxim,21February,2001,.jpg
19_Laureyns_MaxNeuman,SansTitre.Février,2003.jpg 19_Laureyns_RonnyDelrue,21.07.1999,.jpg
19_Laureyns_KendellGeers,LaSainteVierge72’,2004.jpg 19_Laureyns_CUM,Stencil,straatsjabloon.jpg
19_Laureyns_PascalBernier,BipolarPerversion,2005.jpg 19_Laureyns_LiZhanyang,AmericanStory,2002.jpg
19_Laureyns_GertRobijns,Delaatstedoetdedeurdichtenhetlichtuit,2004.jpg 19_Laureyns_WardDenys,Fermette,2005.CopyrightWardDenys.jpg
19_Laureyns_AnnekeEussen,LuckyMe,2005.jpg 19_Laureyns_MikoKato,Canaria,2001.jpg
19_Laureyns_VirginieBarré,FatBat,2005.jpg 19_Laureyns_ErwinWurm,FatCar,2001.jpg
19_Laureyns_GilbertFastenaekens,SansTitreBruxelles,2002#2311d’’.jpg 19_Laureyns_BertDanckaert,FotouitdereeksMakeSenses.d.jpg
19_Laureyns_SisleyXhafa,CeremonialCryingSystemPV,2005.jpg 19_Laureyns_MichaëlRayCharles,(ForeverFree)TheThree.jpg